home УКРАЇНА Українців закликають захищати право на повітря без тютюнового диму

Українців закликають захищати право на повітря без тютюнового диму

За результатами громадського моніторингу, проведеного до третьої річниці дії закону про заборону куріння у закладах ресторанного господарства (16 грудня 2015р.), 16% закладів порушують цей закон. Відповідно до моніторингу, попереднього року цей показник дорівнював 11%. Щоб зупинити таку негативну тенденцію, потрібні активні дії з боку споживачів. Тому до Всесвітнього дня захисту прав споживачів, який щороку відзначається 15 березня, громадськість розпочинає інформаційну кампанію щодо інструментів захисту споживчих прав, у першу чергу права на повітря без тютюнового диму.

Дієвим засобом захисту споживчих прав є написання скарг на заклади-порушники до Державної інспекції з питань захисту прав споживачів.

«Ми надаємо набір інструментів, якими можна скористатися, щоби поскаржитися і ліквідувати порушення. Такі навички необхідні для будь-якого громадянина, оскільки вони є універсальними і стосуються будь-якої іншої теми захисту прав споживачів. Це є механізм співпраці громадянина з державою», говорить про ініціативу Андрій Скіпальський, голова правління ГО «Життя», керівник проекту «Український центр контролю над тютюном».

Деяке погіршення виконання антитютюнового законодавства пов’язане в першу чергу із тривалим мораторієм на перевірки бізнесу, який діяв з серпня 2014 року по 1 липня 2015 року. Наразі Державна інспекція із питань захисту прав споживачів відновила свою роботу і знаходиться на стадії реформування. Головною особливістю роботи інспекції на даний момент є залежність від активності громадян, адже у зв’язку із реформою контролюючих органів, у даний час більшість перевірок здійснюються за зверненнями громадян.  

Зокрема, за 2015 р. Держспоживінспекція перевірила 69 суб’єктів господарювання щодо дотримання ними антитютюнового законодавства, порушення були встановлені у 34,8% випадків. 88,9% порушень – це розміщення попільничок або куріння у приміщеннях закладів ресторанного господарства. Держспоживінспекція оштрафувала порушників на 62 тис. грн, із них сплачено до Держбюджету 45,1 тис. грн.

Крім того, у 2015 р. територіальні органи Держспоживінспекції розглянули 38 скарг від споживачів стосовно виконання антитютюнового законодавства.

Ці показники є набагато нижчими, ніж у попередні роки, що пояснюється дією мораторію на перевірки бізнесу, скороченням персоналу та фінансування Держспоживінспекції. Для порівняння, у 2013 році було перевірено 2,6 тис. закладів на предмет дотримання антитютюнового законодавства, а в наслідок порушення до Держбюджуту сплатили 331,4 тис. грн.

«Саме перевірки за зверненням громадян мають найвищу ефективність. Так, ефективність перевірок кафе, барів, ресторанів за зверненнями громадян складає більше 70%» зазначає Олег Кобельков, начальник відділу управління захисту прав споживачів та реклами Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.

В результаті реформи державного нагляду, Кабінет Міністрів України своєю постановою утворив Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів через реорганізацію шляхом перетворення Державної ветеринарної та Фіто санітарної служби і приєднання до Служби, що утворюється, Державної інспекції з питань захисту прав споживачів і Державної санітарно-епідеміологічної служби. Відповідно до затвердженої структури нової служби, створюється окремий департамент контролю над тютюном та рекламою, який буде контролювати дотримання антитютюнового законодавства.

«Це відлуння і сподівання громадськості, і це результат тієї активності громадських організацій, громадян і їхньої великої уваги до здоров’я свого і своїх дітей» зазначив пан Кобельков.

Експерти з контролю над тютюном закликають хмельничан не травитися тютюновим димом, а захищати своє право на чисте повітря.

Що необхідно зробити?

По-перше, вимагайте книгу скарг, і записуйте в неї свою пропозицію або скаргу на те, що у приміщенні курять. Книга скарг є офіційним документом, але вона не є підставою для накладання штрафу. Через книгу скарг можна домогтися спілкування з адміністрацією.

По-друге, напишіть скаргу у контролюючі органи, зараз це Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів, у майбутньому вона буде мати іншу назву, але суть її діяльності не зміниться.

Нещодавно було надано можливість споживачам подавати скарги в електронному форматі, і скарга, надіслана з комп’ютера або мобільного, має таку ж юридичну силу, як і паперовий документ. Це нововведення значно полегшує комунікацію споживачів, клієнтів і контролюючих органів. Тобто звернутися до контролюючих органів зі скаргою можна такими шляхами:

  • подати електронну скаргу до Державної служби з питань захисту прав споживачів на веб-сайті www.dsiu.gov.ua/feedback у розділі «Віртуальна приймальня»;

  • надіслати скаргу на електронну адресу Державної служби з питань захисту прав споживачів: [email protected] ;

  • надіслати скаргу поштою на адресу: 03680 м. Київ-150, вул. Горького, 174.

У тексті скарги необхідно вказати юридичну особу, юридичну та фактичну адресу суб’єкта господарювання. Без зазначення цієї інформації Вашу скаргу не задовольнять. Ця інформація є у фіскальному чеку й у книзі скарг та пропозицій, що міститься у куточку споживача закладу та має бути надана на вимогу клієнта.

Законодавство про заборону куріння в закладах харчування ресторанного господарства діє в Україні вже три роки. Не курити в ресторані вже стало соціальною нормою, яка позитивно сприймається і курцями, і некурцями. Проте є заклади, які порушують закон. Із метою звернути увагу громадян до цієї проблеми активісти ГО «Життя» створити короткий відеоролик, який показує абсурдність куріння у приміщеннях.

( https://www.youtube.com/watch?v=FfUPt8xH3dM )

Довідка

16 грудня 2012 року набули чинності зміни до Закону України № 2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», який повністю заборонив куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів у приміщення закладів ресторанного господарства.

Упродовж листопада 2015 року волонтери Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» та Всеукраїнського руху “Молодь за права споживачів” здійснили 4-й моніторинг та відвідали більше 700 закладів громадського харчування у 17 містах України. Загальні результати моніторингу показали, що законодавство про заборону куріння виконує 84% кафе, барів та ресторанів.

За даними Державної служби статистики, поширеність куріння у 2014 році зменшилася, порівняно із 2012 роком, на 4%, і складала 20,9%.

Контактна особа:

Аліса Тимченко

063 864 30 62, 044 278 48 95

[email protected]

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *